Bij het presenteren van de strategie tot 2020, kondigde BMW-topman Norbert
Reithofer aan dat winstgevendheid en waardecreatie op de lange termijn de
komende jaren centraal zullen staan. Ook gaf hij concrete doelstellingen
voor verkoopcijfers, kostenbesparingen, rendement op omzet en investeringen.

De afgelopen tien jaar was de strategie van BMW erop gericht op snelle
expansie door steeds nieuwe modellen te introduceren.

Autoverkopen moeten de komende dertien jaar met ruim veertig procent omhoog.
Dat is een stijging van twee miljoen auto’s per jaar. In 2012 moeten er 1,8
miljoen auto’s verkocht worden.

BMW streeft naar een rendement op de omzet van acht tot tien procent en
een rendement op kapitaal van 26 procent in 2012. De eerste helft van dit
jaar had BMW een rendement op de omzet van 5,5 procent, terwijl directe
concurrent Mercedes 8,1 procent noteerde. Ook Mercedes heeft zich als doel
gesteld om in 2010 een rendement op omzet van tien procent te hebben.

Terwijl de cijfers van BMW beleggers teleur bleven stellen, laten directe
concurrenten Audi en Mercedes goede verkoop- en winstcijfers zien. Onder
meer door het succes van nieuwe modellen. In het geval van Mercedes zijn de
goede cijfers mede toe te schrijven aan een grote reorganisatie in 2005,
waarbij 25 honderd banen verloren gingen.

Met een nettowinst van 2,9 miljard euro loopt BMW geen risico op rode
cijfers, maar de marges staan onder druk. In het tweede kwartaal was de
marge 6,8 procent, tegen 8,3 procent een jaar eerder.

De dalende marges zijn te wijten aan de stijgende prijzen van grondstoffen en
fluctuaties in valuta. Zeventig procent van de productiekosten bestaat uit
grondstoffen en onderdelen. Vandaar dat de autofabrikant aankondigde de
inkoop strakker regelen. Reithofer kondigde aan te overwegen om een belang
te nemen in een aantal toeleveranciers.

Verder kondigde Reithofer aan dat er over wordt gedacht om een vierde
merk aan het bedrijf toe te voegen. Nu heeft de BMW-groep de merken BMW,
Mini en Rolls Royce. Maar hij vertelde erbij nog geen bedrijf gevonden te
hebben dat aan BMW's criteria voldeed. Een van die criteria is een hoge
winstgevendheid.

Reithofer leidt de BMW groep sinds juli 2006. Daarvoor was hij binnen het
bestuur verantwoordelijk voor productie. Ook leidde hij enkele fabrieken,
onder meer in Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. Reithofer werkt sinds 1987
bij BMW.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl